Komplex mozgásterápia
Mi is az a Komplex Mozgásterápia, avagy KMT Torna?
Egyre nő a tanulási nehézségekkel küzdő gyermekek száma, melynek nagyon sokféle oka lehet, de elmondható, hogy az esetek hátterének 65-70%-ban az idegrendszer alul-szervezettsége áll.
A komplex mozgásterápia Kulcsár Mihályné fejlesztőpedagógus munkásságához köthető, aki a Delacato terápiájának módszerét dolgozta át. Munkássága során tapasztalta meg, hogy a mozgással milyen pozitív eredményeket érhetünk el a tanulási folyamatokban. Ennek hatására mélyebb tanulmányokat, vizsgálatokat, megfigyeléseket végzett, és évtizedes munkája eredményeként született meg a Komplex Mozgásterápia.
A mozgásfejlődés és az idegrendszer kapcsolata
A mozgásfejlődés szoros kapcsolatban áll a központi idegrendszer érésével, és ha a gyermekek érése közben a mozgás bármelyik szakasza – az ún. elemi-mozgások vagy veleszületett mozgásreflexek – kimarad (pl. kúszás, mászás, gurulás), vagy éppen nem jól gyakorlódott be (pl. túl korán feláll- vagy jár a gyermek), akkor az ehhez kapcsolódó érzékelő és irányító központok sem fejlődtek ki megfelelően. Ezek jelenléte, előre vetíthet későbbiekben kialakuló viselkedési-, és tanulási nehézségeket, ezért a mozgásterápiának kiemelkedő jelentősége van, ezen problémák megelőzésében és terápiájában.
A gondosan összeállított gyakorlatok során a gyermekek újraélhetik életük korábbi mozgásfejlődési szakaszait, miközben az érésben lemaradt területek új "esélyt" kapnak arra, hogy a hiányosságokat "felülírják". Ezek a mozgások a serkentik az idegrendszer érését, így folyamatos gyakorlással a hiányosságok csökkenhetnek, ami által az iskolai teljesítmény javulhat, a gyermekek mozgása összerendezettebbé válik, ügyesebbek, erősebbek lesznek, ezáltal megnövekszik az önbizalmuk is.
Az összeállított mozgássor
Az összeállított gyakorlatsor mindig személyre szabott. A eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy a fejlődés a második- harmadik héten már beindul. A kezdeti időszakban,- egy esetleges visszaesés után – látványos fejlődést tapasztalhatunk a gyermeknél, majd később lelassul egy kicsit. A terápia segítségével a gyerekeknek nemcsak a mozgása rendeződik, hanem az idegrendszer érése következtében javul a figyelme, viselkedése, feladattudata, téri tájékozódása, testképe, emlékezete, sorrendisége, egyensúlya, ügyesedik a mozgása.
Kinek és milyen problémák esetén tud segíteni a Komplex Mozgásterápia?
Átlagosan 5 éves kortól, amikor a gyermek nagycsoportos lesz ajánlható ez a fejlesztési forma. Érdemes már ekkor elvégezni a felmérést, hogy időben észrevegyük az esetleges éretlenség jeleit, és korrigálni lehessen még iskola kezdés előtt. Viszont azt fontos tudni, hogy a mozgásterápiát a későbbiek folyamán is érdemes bármikor elkezdeni, ha kihívásokat, nehézségeket észlelünk a gyermekünknél, és akár felnőtt korban is képes jótékony hatásait kifejteni.
A Komplex Mozgásterápiával jó eredményeket érhetünk el a következő problémák esetén:
• Tanulási nehézség (megelőzés és oldása)
• Olvasási nehézség
• Írással kapcsolatos nehézség
• Matematikai nehézség
• Észlelés zavara: látás, hallás, mozgás, tapintás
• Figyelem és koncentráció zavarai
• Térérzékelés zavara, nehéz tájékozódás
• Egyensúly zavarok, tériszony
• Befelé csámpázó láb
• Lemaradt mozgásfejlődés
• Bizonytalan kézdominancia
• Finommotorika fejlesztése
• Magatartászavar
• Beilleszkedési nehézségek
• Szobatisztaság
• Szorongás csökkentése
• Iskolai eredmények javításában
• Önbizalom erősítése
Hogyan zajlik a felmérés, és mit vizsgálunk a Komplex Mozgásterápián belül?
Először egy beszélgetés keretében feltárjuk a problémát, és meghatározzuk, hogy mi a cél. Ha a mozgásterápia hasznos a célkiűzés szempontjából, akkor megkezdődik az állapotfelmérés, ami kb. 1,5 órát vesz igénybe. A szülővel a foglalkozás előtt felveszem az anamnézist a gyermekről. A felmérés játékos és mozgásos feladatokat tartalmaz, amiben legtöbbször szívesen együttműködnek a gyerekek. A folyamat végére fény derül arra, hogy melyek a problémás területek, és mit kell fejleszteni. A felmérést követően kb. 6-13 mozgásos feladatból álló gyakorlatsor kidolgozása következik. Ennek betanítása során is szükséges a szülő jelenléte, hogy lássa, mire kell az otthoni feladatvégzésnél figyelni, mivel a gyakorlatokat otthon kell végeznie a gyermeknek!
Fontos tudni, hogy akkor lesz igazán eredményes a mozgásterápia, ha a kiadott gyakorlatokat, amik kb. 10-15 percet vesznek igénybe heti 5 alkalommal elvégezi a gyermek. A fejlesztő feladatok egymásra épülnek, az egyszerűbbtől a bonyolultabb felé haladunk hónapról, hónapra. 4-5 hetente egy újabb konzultáció keretében a gyermek fejlődési ütemének megfelelően módosítom, és begyakoroljuk az új mozgásos feladatsort, mely átlagosan 45 percet vesz igénybe. A konzultációk számát nehéz előre megjósolni, hiszen mindenki a saját ütemében tud csak haladni, de általában 6 – 18 hónap, az ami szükséges ahhoz, hogy a gyermek idegrendszere lekövesse a változásokat, és kialakuljanak a megfelelő új idegpályák.
Mire terjed ki a vizsgálat?
Az érzékszervek épségére, a jó ceruzafogásra, az elemi mozgások összerendezettségére, az egyensúlyérzékre, a pontos finommozgások, a keresztcsatornák működésére, testséma kialakulására, a kéz-, láb-, fül-, és szemdominancia meghatározására, szemmozgások koordináltságára, térérzékelés, a térirányok felismerésére, reprodukáló képességre, soralkotás képességére, szem-kéz koordinációra, iránykövetés képességére, biztos alak-háttér megkülönböztetésére, alak- forma- szín- és nagyságállandóságra, Gestalt látásra, azonosság- különbözőség felismerésére, analizáló-szintetizáló képességre, általános tájékozottságra, beszédkészségre, gondolkodásra, emlékezetre, figyelemre, feladattudatra, kudarctűrésre, felnőttekhez való viszonyra.